راهنمای کامل خرید لپ تاپ های استوک و دست دوم



راهنمای خرید لپ تاپ استوک موضوعی است که این روزها افراد زیادی می خواهند در مورد آن بدانند. شرایط حاکم بر اقتصاد و درآمد همه خانواده ها بر کسی پوشیده نیست. از طرفی دیگر تحصیل و کار همه ما به داشتن یک کامپیوتر در خانه وابسته شده است. این شرایط اقتصادی و این نیاز، دلیلی بر این شده است که برخی افراد به خرید لپ تاپ های کار کرده روی آورند.


  

در یک مقاله بصورت جداگانه درباره نکات و راهنمای خرید لپ تاپ به صورت نو و آکبند صحبت کردیم. این بار هم قصد داریم درباره نکات مهم راجع به خرید لپ تاپ های استوک یا دست دوم صحبت کنیم.

برخلاف تفکر خیلی از خریداران، خرید لپ تاپ دست دوم به مراتب مشکل‌تر از خرید یک دستگاه نو است. شما زمانیکه قصد خرید لپ تاپ نو را دارید از سلامت و گارانتی آن مطمئن هستید و خیالتان آسوده است. از جهتی مطمئن هستید که دستگاه شما به هیچ وجه تعمیر نشده است و کاملا آکبند و در سلامت است. همچنین شما دستگاهی خریداری کرده‌اید که با نرم افزارهای روز سازگاری دارد.

اما متاسفانه در هنگام خرید لپ تاپ های استوک و کارکرده چنین اطمینان خاطری وجود ندارد. شما باید با اتکا به دانسته های خود تمام موارد را هنگام خرید کالای کارکرده بررسی کنید. اگر نتوانید انتخاب درستی انجام دهید و تصمیم درستی بگیرید دچار ضرر مالی خواهید شد. از این جهت باید دوچندان به برخی مسائل توجه داشته باشید.

در مجموعه آی تی هوم (ithome) سعی می کنیم همیشه مشاور و راهنمای صادقی برای شما باشیم. این مجموعه همواره شعار خود را سرلوحه قرار داه و بر آن پایبند هستیم.

همراه شما برای بهترین انتخاب

نکات مهم هنگام در زمان خرید لپ تاپ استوک

هنگام خرید هر وسیله و هر دستگاهی نیاز به دانستن نکاتی در مورد آن و به کارگیری آنها می باشد. استفاده از این نکات کمک بسیاری به انتخاب درست و جلوگیری از خرید کالای ناکارآمد می کند. بطور یقین ناآگاهی و یا توجه نکردن به این نکات ضررهای مالی را به دنبال دارد. در نتیجه پول خود صرف خرید کالایی کرده‌اید که کارایی و بهره‌وری لازم را برای شما ندارد و این یک ضرر مالی محسوب می شود. افرادی که بدنبال خرید لپ تاپ استوک هستند مسلما ارزش هر ریال از مبلغ هزینه کرد خود را بخوبی می دانند. پس لطفا به نکاتی که به آن اشاره می شود دقت لازم را داشته باشید.

لپ تاپ دست دوم

خرید از یک فروشگاه معتبر

لپ تاپ کارکرده و استوک فاقد هرگونه گارانتی و پشتیبانی است. پس هنگام خرید چنین دستگاه هایی سعی کنید از یک فروشگاه معتبر و با سابقه خرید کنید. توصیه ما این است که برای خرید، ابتدا از نزدیکان و آشنایان خود پرس و جو کنید؛ در غیر اینصورت برای خرید به فروشگاه ها مراجعه کنید. دلیل این توصیه این است که نسبت به کاربر قبلی و نحوه استفاده آن شخص، مطلع و مطمئن هستید. اما زمانیکه از طریق یک آگهی یا یک فروشگاه خرید می کنید هیچ اطلاعی از این موضوع ندارید که کاربر قبلی، به نحو صحیحی از آن استفاده کرده است و یا نه.

 

گارانتی حداقل یک ماهه در زمان خرید لپ تاپ استوک

درست است که لپ تاپ کارکرده و استوک گارانتی معتبر و مدت دار ندارد ولی شما باید از فروشنده کالا حداقل یک ماه گارانتی دریافت کنید. زیرا در مدت استفاده یک روزه یا چند روزه معایب دستگاه مشاهده نمی شود. زمانیکه یک ماه از هر نظر مورد استفاده قرار گرفت تمام معایب آنرا مشاهده خواهید کرد. اگر دستگاه تعمیری باشد و توسط یک تعمیرکار غیر حرفه ای تعمیر شده باشد در همین مدت کوتاه یک ماهه مجدد دچار مشکل می شود.

بیشتر مشکلاتی که لپ تاپ هایی با عمر بالا دچار آن می شوند شامل سوختن IC خروجی و ورودی و چیپ گرافیکی دستگاه می شود.در خیلی موارد تعمیرکاران بجای تعویض قطعه معیوب با دستگاه تخصصی BGA ، آنرا ریبال می کنند. استفاده از ابزارهای معمولی مانند هیتر و دستگاه IR برای تعویض و ریبال چیپ خسارات جبران ناپذیری به مادربرد وارد می کند. این خسارات شامل ذوب شدن قطعات، تاب برداشتن مادربرد، سوختن چیپ و قطعات الکترونیکی و لایه های مادربرد می شود.

پس با استتاد به موارد ذکر شده حتمن از فروشنده گارانتی کتبی با مهر فروشگاه دریافت کنید. در صورت عدم ارائه این تضمین از خرید آن دستگاه حتمن صرف نظر کنید.

لپ تاپ دست دوم

داشتن گارانتی حداقل یکساله زمان خرید لپ تاپ استوک موضوع قابل توجهی است.

توجه به طول عمر باتری لپ تاپ در خرید لپ تاپ استوک

باتری یک مورد مصرفی و قابل تعویض است و مزیت بزرگ لپ تاپ هم داشتن باتری است. این مزیت به کاربر این امکان را می دهد در هر شرایط و هر مکانی از دستگاه خود استفاده کند. اگر لپ تاپی فاقد باتری سالم باشد با یک کامپیوتر رومیزی برای کاربر تفاوتی ندارد. چون همیشه نیازمند منبع برق است. یک باتری سالم باید حداقل یک ساعت قدرت شارژهی داشته باشد.

اگر قصد خرید لپ تاپ استوک و کارکرده ای دارید حتمن باتری آن و مدت زمان شارژدهی آن را مورد توجه قرار دهید. اگر دچار مشکل است از فروشنده بخواهید مشکل آن را حل کند و خود اقدام به خرید و تعویض باتری ننمایید. در بسیاری از موارد باتری لپ تاپ های قدیمی کمیاب و بسیار گران هستند و شما تخصص کافی نسبت به تشخیص کیفیت و ارجینال بودن آن ندارید.

 

توجه به سال تولید لپ تاپ در خرید لپ تاپ استوک

هر دستگاه الکترونیکی و مکانیکی عمر مفید دارد و بعد از گذشت این مدت کارآیی آن پایین می آید. لپ تاپ هم بعد از گذشت چند سال دچار کندی و معیوب شدن قطعات می شود. یکی از این موارد می تواند باتری باشد که قبلا به توضیح آن پرداختیم. ولی قطعات اصلی مانند CPU و RAM هم می تواند معیوب شود و یا حتی چیپ ها و ترانزیستورها .

در هنگام خرید دستگاه کارکرده دقت کنید که از سال تولید آن بیش از ۵ سال نگذشته باشد. این مسئله را در نظر داشته باشید که قرار است این دستگاه چند سالی هم در اختیار شما باشد. اگر طی این مدت نیاز به تعمیر داشته باشد به راحتی امکان تهیه قطعات آن وجود داشته باشد. این دور اندیشی باعث می شود و جمله “ارزش تعمیر نداره و قطعاتش پیدا نمیشه” را از تعمیرکار نشنوید.

دلیل دیگر اینست که دستگاه با عمر بیش از ۵ سال قادر به اجرای نرم افزارهای جدید نیست. بطور مثال امکان نصب ویندوز ۱۰ بروی دستگاه با عمر بالای ۶ سال نیست و یا به صورت روان اجرا نمی شود. اگر با نرم افزار تخصصی کار می کنید این مسئله بیشتر برای شما مشکل ساز خواهد بود. چون نرم افزارهای هر سال ارتقا پیدا می کنند و همین ارتقا نیاز به سخت افزارهای جدید دارد.

 



1401/08/12 11:27*آرشیو*

Copyright © I.R.IRAN OMEGA SOFTWARE SHAFAGH

کليه حقوق خبری و تصويری سايت متعلق به شرکت امگا نرم افزار شفق می باشد.