شرح خبر
رئیس رگولاتوری: برای پایداری شبکه، چاره‌ای جز افزایش قیمت اینترنت موبایل نیست
5G تا پایان سال فراگیر خواهد شد
شاهکوه ضمن گلایه از عدم افزایش تعرفه اینترنت موبایل در سال‌های اخیر، افزایش قیمت را برای پایداری شبکه ضروری دانست
1401/06/14 10:37*آرشیو*

   رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن گلایه از عدم افزایش تعرفه اینترنت موبایل در سال‌های اخیر، افزایش قیمت را برای پایداری شبکه ضروری دانست. شاهکوه همچنین ابراز امیدواری کرد با توسعه و راه‌اندازی سایت‌های 5G در کشور، این فناوری تا پایان سال فراگیر شود.
 
«صادق عباسی شاهکوه»، معاون وزیر ارتباطات در مراسم افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در هفته دولت آخرین آمارها از میزان مصرف اینترنت در کشور ارائه کرده و گفت:
 
«در ماه‌های اخیر مصرف ماهانه روی شبکه موبایل حدود 11 درصد افزایش یافته و به یک میلیون ترابایات رسیده است. متوسط سرعت دسترسی اینترنت موبایل نیز از 9 مگابیت بر ثانیه به بالای 10مگابیت بر ثانیه ارتقا یافته است. »
 
او با بیان اینکه میزان مصرف اینترنت ثابت، نصف شبکه موبایل بوده و چیزی در حدود 500هزار ترابایت است؛ علت آن را عدم توسعه اینترنت ثابت در کشور دانست.
 
صادقی شاهکوه همچنین با انتقاد از عدم افزایش تدریجی تعرفه اینترنت موبایل در سال‌های اخیر، اعلام کرد چاره‌ای جز افزایش قیمت اینترنت موبایل وجود ندارد زیرا اگر روند فعلی ادامه یابد، سرنوشت اینترنت ثابت در انتظار شبکه موبایل بوده و شاید دیگر کلا شبکه اینترنت سیار وجود نداشته باشد.
5G تا پایان سال فراگیر خواهد شد
وی در بخش دیگر سخنان خود به بحث توسعه اینترنت 5G اشاره کرده و گفت: «تاکنون بیش از 100 سایت 5G در کشور فعال بوده و امیدواریم تا پایان سال به 600 سایت برسد تا این تکنولوژی در اختیار بسیاری قرار بگیرد.»
 
به گفته شاهکوه تا پیش از آغاز جام جهانی قرار است فیبرنوری و 5G در جزیره کیش به طور گسترده در دسترس قرار گیرد.
 
رئیس رگولاتوری با اشاره به آزادسازی فرکانس 2300 برای اپراتورهای موبایل اظهار داشت حدود 700 سایت روشن روی این فرکانس فعال بوده و همین امور موجب افزایش کیفیت دسترسی روی اینترنت موبایل شده است.
 
شاهکوه با اشاره به عدم سرمایه‌گذاری‌ها در مخابرات، رفتارهای دولت گذشته با این شرکت را «اختلاف‌های بی‌خودی» دانسته و ابراز امیدواری کردند بتوانند با تعامل، شبکه مخابرات را بازسازی کنند:
 
«ما به علت عدم سرمایه‌گذاری در لایه انتقال به خصوص در شرکت مخابرات ایران با مشکل مواجه هستیم که همین موضوع گاه به کاهش کیفیت اینترنت موبایل در برخی استان‌ها می‌انجامد. شرکت مخابرات وضعیت خوبی در بحث درآمد و هزینه ندارد و اگر به داد آن نرسیم، آینده خوبی نخواهد داشت. این درحالی است که شبکه انتقال مخابرات پشتوانه همه شبکه‌هاست و نیاز به بازسازی دارد.»
 
او در بخش پایانی سخنان خود، برنامه ایجاد پوشش 20 میلیونی فیبر نوری را حلال وضعیت اینترنت تا چند سال آینده خواهد بود که پایه خوبی نیز برای شبکه موبایل شکل می‌گیرد: «ارائه اینترنت 5G و 4G باکیفیت بدون فیبر غیرممکن است.»
 
شاهکوه ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت، حداقل 6 تا 8 میلیون خانوار از اینترنت فیبرنوری استفاده کنند و دولت نیز برای تشویق به استفاده از این فناوری، یارانه‌هایی را در نظر گرفته است.
 
آنطور که رئیس رگولاتوری در این مراسم اعلام کرد به نظر می‌رسد ایرانسل نیز قصد دارد وارد بحث توسعه فیبرنوری شود و حتی قرار بود قراردادی در این راستا امروز امضا شود اما این اپراتور هنوز تردید دارد.

 

نظرات
نام :
ایمیل :
کشور
شهر :
متن :