شرح خبر
تراشه M3 و A17 Bionic اپل احتمالا با نسل دوم لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC ساخته می‌شوند
تراشه M3 و A17 Bionic اپل احتمالا با نسل دوم لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC ساخته می‌شوند
انتظار می‌رود سال آینده بسیاری از تراشه‌های پرچمدار موبایل با لیتوگرافی 3 نانومتری ساخته شوند و حالا گزارشی جدید مدعی شده که چیپ M3 برای مک‌ها و همچنین A17 Bionic برای مدل‌های پرو آیفون 15 ...
1401/06/23 14:16*آرشیو*

   انتظار می‌رود سال آینده بسیاری از تراشه‌های پرچمدار موبایل با لیتوگرافی 3 نانومتری ساخته شوند و حالا گزارشی جدید مدعی شده که چیپ M3 برای مک‌ها و همچنین A17 Bionic برای مدل‌های پرو آیفون 15 با نسل دوم لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC به تولید می‌رسند و دستگاه‌های مجهز به آن‌ها سال 2023 از راه می‌رسند.
نسل دوم یا بهبودیافته لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC با نام N3E شناخته می‌شود. طبق گزارش Nikkei Asia، این فناوری نسبت به نسل اول لیتوگرافی 3 نانومتری این کمپانی باعث عملکرد بالاتر و بهره‌وری بیشتر انرژی تراشه‌ها می‌شود. بنابراین دستگاه‌های مجهز به آن‌ها عملکرد بهتری از خودشان نشان می‌دهند.
 
لیتوگرافی 3 نانومتری و تراشه‌های اپل
در حالی که این گزارش می‌گوید اپل برای چیپ‌های M3 و A17 Bionic به سراغ لیتوگرافی N3E می‌رود، ظاهرا نسل اول لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC هم مورد استفاده کوپرتینویی‌ها قرار می‌گیرد.
به نظر می‌رسد برخی مدل‌های آیپد با نسل اول لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC از راه می‌رسند که البته کمی عجیب به نظر می‌رسد. اپل احتمالا در پاییز از نسل جدید آیپد پرو رونمایی می‌کند که احتمالا از چیپ M2 بهره می‌برد؛ تراشه‌ای که با نسل دوم لیتوگرافی 5 نانومتری TSMC به تولید رسیده. علاوه بر این سری، نسل جدید آیپد استاندارد هم معرفی می‌شود که چیپ A14 یا A15 خواهد داشت.
 
با توجه به موارد بالا، نمی‌دانیم اپل برای کدام آیپد می‌خواهد از تراشه 3 نانومتری نسل اول استفاده کند. با توجه به اینکه انتظار داریم در فصل دوم 2023 تراشه‌های 3 نانومتری با فناوری نسل دوم از راه برسند و مدل 2023 آیپد پرو هم در همین بازه زمانی روانه بازار می‌شود، استفاده از فناوری نسل قدیم در این تبلت‌ها غیرمنطقی به نظر می‌رسد. البته شاید اپل نسخه مخصوصی از M3 را برای تبلت‌هایش تولید کند.
 
اپل چند روز پیش از گوشی‌های سری آیفون 14 رونمایی کرد؛ محصولاتی که برای اولین بار از دو تراشه متفاوت بهره می‌برند. مدل‌های پرو به تراشه 4 نانومتری A16 Bionic مجهز شده‌اند، در حالی که مدل‌های استاندارد و پلاس از چیپ قدیمی A15 Bionic بهره می‌برند.
 
 
 
 
 
نظرات
نام :
ایمیل :
کشور
شهر :
متن :