شرح خبر
اولین کارت گرافیک چینی مخصوص گیمینگ سال 2025 از راه می‌رسد
اولین کارت گرافیک چینی مخصوص گیمینگ سال 2025 از راه می‌رسد
شرکت چینی Muxi اعلام کرده که می‌خواهد برای اولین بار در این کشور یک کارت گرافیک اختصاصی برای گیمینگ تولید کند.
1401/06/29 10:58*آرشیو*

   بازار پردازشگرهای گرافیکی چین در چند سال اخیر داغ‌تر شده و چندین شرکت داخلی محصولات خود را در حوزه‌های مختلف ارائه کرده‌اند. ولی تاکنون خبری از یک GPU گیمینگ قدرتمند نبوده و به نظر می‌رسد که حالا شرکت Muxi بالاخره می‌خواهد اولین کارت گرافیک اختصاصی خود را تا سال 2025 برای گیمرها تولید کند.
یک شرکت تولیدکننده تراشه چینی به نام Muxi که تاکنون خدمات هوش مصنوعی و تراشه‌های عمومی عرضه می‌کرد، قرار است به بازار GPU قدم بگذارد. این شرکت در ماه ژانویه اولین GPU خود را با لیتوگرافی 7 نانومتری تولید کرد اما کاربرد آن محدود به حوزه‌های هوش مصنوعی، رانندگی خودکار، اتوماسیون صنعتی و تولید، شهرهای هوشمند، رایانش لبه و پردازش زبان‌های طبیعی بود. Muxi یک GPU دیگر هم دارد که مخصوص AI است و در حوالی سال 2024 به تولید انبوه می‌رسد.
ولی این شرکت به‌زودی به سراغ پردازشگرهای گرافیکی گیمینگ می‌رود. آن‌ها در حال کار روی کارت گرافیک گیمینگی هستند که در سال 2025 به بازار می‌آید و مخصوص بازی‌های ویدیویی خواهد بود. این GPU حاوی تمامی تکنیک‌های رندرینگ گرافیکی است و از APIهای مدرن پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه، وعده داده شده که این محصول با بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری، پشتیبانی و درایورهای مناسب حمایت شود.
با این شرایط، کارت گرافیک Muxi به رقیب مستقیمی برای تراشه‌های Fantasy One و Fantasy Two از شرکت Innosilicon تبدیل می‌شود که همین حالا در اختیار کاربران چینی قرار دارد. این کمپانی کار روی Fantasy Three را شروع کرده که شامل پشتیبانی از رهگیری پرتو آنی خواهد بود. شرکت Zhaoxin هم قرار است با محصولی برای رقابت با APUهای ای‌ام‌دی وارد این بازار شود.
عرضه پردازشگرهای گرافیکی برای بازار جریان اصلی و پایین‌رده با قیمتی مناسب می‌تواند ضربه بزرگی به سهم بازار انویدیا و ای‌ام‌دی در چین وارد کند، جایی که آن‌ها در حال حاضر عمده سهم بازار را در اختیار گرفته‌اند و سود کلانی به جیب می‌زنند.
 

 

نظرات
نام :
ایمیل :
کشور
شهر :
متن :