شرح خبر
گیت Git چیست
Git چیست: Git قبل از هر چیز یک سیستم کنترل نسخه (VCS) است. امروزه رایج‌ترین سیستم کنترلی که در جهان وجود دارد Git نام دارد. Git یک پروژه منبع باز (open source) بالغ و فعال است که در سال 2005 توسط لینوس توروالدز خالق مشهور سیستم عامل لینوکس ساخته و توسعه یافت.
1399/11/28 18:23*آرشیو*

  
 

گیت به عنوان پایه و اساس بسیاری از خدمات مانند GitHub و GitLab عمل می‌کند. اما می‌توانید بدون استفاده از خدمات دیگری از Git استفاده کنید این جمله بدان معناست که می‌توانید از Git به صورت خصوصی یا عمومی استفاده کنید.

گیت Git چیست

 

تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نرم افزاری برای کنترل و امنیت سیستم خود از گیت Git استفاده می‌کنند. از جمله پروژه‌های تجاری و… . توسعه‌دهندگانی که با Git همکاری کرده‌اند به خوبی استعداد و ویژگی‌های این نرم‌افزار را می‌دانند و برای توسعه نرم‌افزار‌ها و سیستم‌های خود به گیت کاملا تکیه می‌کنند. گیت در طیف گسترده‌ای از سیستم عامل‌ها و IDE (محیط‌های توسعه پیشرفته) به خوبی کار می‌کند و امنیت سیستم را ارتقا می‌بخشد.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه Git را تعریف کنیم باید بگوییم که استفاده از گیت باعث ارتقا بخشیدن به تمام سیستم‌های امنیتی می‌شود و به نوعی می‌تواند باعث توسعه سیستم شود و همچنین می‌تواند انعطاف‌پذیری سیستم را چند برابر کند، که این خود از ویژگی‌های منحصر به فرد گیت Git به‌شمار می‌آید.

اهمیت یادگیری گیت

اگر در حال یادگیری Git هستید همیشه سعی کنید ذهن خود را از مواردی که ممکن است در مورد سایر VCS ها وجود داشته باشد مانند: CVS ، Subversion یا Perforce پاک کنید. انجام این کار به شما کمک بسیار مفیدی می‌کند زیرا این امر موجب می‌شود که از سردرگمی‌های مختلف که ممکن است شما را درگیر خود کنند، جلوگیری شود.

حتی اگر رابط کاربری Git تقریبا شبیه به VCS‌های دیگر باشد گیت Git اطلاعات را کاملا به شکلی متفاوت به شما نشان می‌دهد و شما با دیدن این تفاوت و درک آن، کاملا از سردرگمی خارج می‌شوید و می‌توانید کار خود را به بهترین نحوه انجام دهید.

تفاوت عمده‌ای که میان Git با هر VCS دیگر وجود دارد این است که طرز تفکر گیت در مورد داده‌های خود با دیگر VCS کاملا متفاوت است. این ویژگی موجب شده تا گیت به رایج‌ترین سیستم کنترلی در جهان تبدیل شود.

کاربرد‌های گیت Git چیست

در این قسمت می‌خواهیم بخش‌های مختلف گیت Git را مورد بررسی قرار دهیم که عبارت‌اند از:

سیستم کنترل

Git یک ردیاب محتوا است. بنابراین با توجه به این موضوع می‌توان از Git برای ذخیره محتوا استفاده کرد. از Git بیشتر به دلیل ذخیره کد و اطلاعات استفاده می‌کنند.

 

کاربرد‌های گیت Git چیست

سیستم کنترل نسخه (Version Control System)

کدی که در Git ذخیره می‌شود با افزودن کد‌های بیشتر تغییر می‌کند. همچنین بسیاری از توسعه‌دهندگان می‌توانند به طور موازی به Git کد اضافه کنند.

سیستم کنترل نسخه توزیع شده (Distributed Version Control System)

Git دارای یک مخزن از راه دور است که در یک سرور و یک مخزن محلی ذخیره می‌شود که شما می‌توانید آن را در رایانه هر توسعه دهنده مشاهده کنید. این جمله به این معنی است که کد گیت فقط در یک سرور مرکزی ذخیره نمی‌شود، بلکه به صورت کامل در سیستم شخص توسعه‌دهنده کپی می‌شود.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش رایگان یادگیری ماشین
آموزش رایگان ماشین لرنینگ

رابط‌های گیت Git چیست

در حالت طبیعی Git برنامه‌ای است که در ترمینال لینوکس (Linux terminal) اجرا می‌شود. با این حال از آنجایی که به خوبی طراحی شده و منبع باز است توسعه‌دهندگان در سراسر جهان روش‌های دیگری برای دستیابی به آن طراحی کرده‌اند.

گیت برنامه‌ای کاملا رایگان است که در بسته‌های لینوکسی، BSD ، Illumos و سایر سیستم عامل‌های مشابه یونیکس (Unix-like) ارائه می‌شود. که اینگونه به نظر می‌رسد:

 

 

احتمالا شناخته شده‌ترین رابط‌های کاربری که امروزه وجود دارد عبارت اند از:

  • GitHub
  • BitBucket
  • Savannah
  • GitLab
  • SourceForge

تمامی رابط‌های گیت منبع باز (open source) هستند.

 

رابط‌های گیت Git چیست

 

نکته: Sparkleshare از Git به عنوان پایه‌ای برای رابط اشتراک فایل به سبک Dropbox خود استفاده می‌کند.

ساخت گیت Git

حال که فهمیدیم Git چیست و چه کاربردی دارد می‌خواهیم به سراغ مراحل ساخت Git برویم. در این قسمت شما می‌توانید به راحتی با استفاده از کد گیت را برای سیستم خود راه‌اندازی کنید.


ابتدا برای شروع کار با گیت به ترمینال خود (your terminal) بروید و دستور زیر را در پروژه‌ای که می‌خواهید ایجاد کنید وارد کنید. این دستور دایرکتوری (directory) پروژه را آغاز می‌کند:

 

دستور زیر را برای اضافه کردن پرونده برای ردیابی Git اجرا کنید. با این کار این پرونده‌ها به قسمت مرحله (staging) اضافه می‌شوند:

دستور زیر را اجرا کنید و چگونگی تغییرات خود را در این پرونده‌ها انجام دهید:

هنگامی که این کد را اجرا کردیم می‌توانیم تغییرات مد نظر خود را اعمال کنیم مانند:

اجرا این کد باعث می‌شود تا کد اصلی از شاخه the master branch in the local به the master branch از راه دور سوق داده شود. از git pull برای کشیدن آخرین تغییرات از مخزن از راه دور به مخزن محلی استفاده می‌شود. کد (repository code) از راه دور توسط توسعه‌دهندگان مختلف به طور مداوم به روز می‌شود:

در مرحله بعد شما باید گیت کلون را ایجاد کنید. از گیت کلون برای اداره کردن مخزن از راه دور استفاده می‌شود:

تبریک می‌گوییم حال شما می‌توانید گیت را در رایانه خود اجرا کنید و سیستم‌های امنیتی خود را توسعه دهید. ایجاد هرگونه تغییر بیشتر در شاخه اصلی گیت مستلزم انجام مجدد تمام این دستورالعمل‌ها است پس کاملا با دقت تمام این کد‌ها را وارد کنید تا نیاز به دوباره‌کاری نداشته باشید.

چه موقع باید از گیت استفاده کنیم

Git برای مدیریت کد منبع (source code) طراحی شده است که در بیشتر زبان‌ها گیت از خطوط متن تشکیل می‌شود. Git گزینه عالی برای مدیریت و پیگیری نسخه‌ها است.

اما منظور ما از متن چیست؟ اگر چیزی را در یک برنامه اداری مانند Libre Office بنویسید احتمالاً شما متن خام در این برنامه تولید نخواهید کرد زیرا معمولاً یک بسته‌بندی در اطراف برنامه‌های پیچیده مانند مواردی وجود دارد که متن خام را در نشانه‌گذاری XML و سپس در یک ظروف فشرده محصور می‌کند به طرز عجیبی، چیزی که ممکن است انتظار داشته باشید بسیار پیچیده است مانند ذخیره کردن پرونده‌ها برای یک پروژه Kdenlive یا SVG از Inkscape، در واقع پرونده‌های XML خام هستند که به راحتی توسط Git قابل مدیریت هستند.

 

نظرات
نام :
ایمیل :
کشور
شهر :
متن :