شرح خبر
آیا آب‌وهوای بد واقعا بر کیفیت اینترنت اثر می‌گذارد؟
اینترنت ثابت اینترنت بی‌سیم چه نوع آب‌وهوایی باعث قطع اینترنت می‌شود؟
شاید تجربه کرده باشید که با آغاز بارش و طوفان کیفیت اینترنت شما هم افت می‌کند اما آیا آب‌وهوای بد واقعا اثر مستقیمی بر اینترنت می‌گذارد؟ به محض مشاهده‌ی بارش‌های پراکنده برای یک روز خسته‌کننده آماده می‌شوید، چون اینترنت شما بسیار ناپایدار خواهد بود. اما آیا آب و هوای بد، چه برف، چه باران یا حتی گرما مستقیما باعث مشکلات اتصال به شبکه‌ی اینترنت می‌شوند یا این فقط یک تصادف تکراری است که به نظر می‌رسد همه‌ی ما آن را تجربه می‌کنیم؟
1401/03/11 09:47*آرشیو*

   آب‌وهوای بد در حقیقت به چند طریق می‌تواند باعث قطع اینترنت شود: پدیده‌ی آب‌وهوایی می‌تواند با سیگنال‌های الکترومغناطیسی حامل اینترنت تداخل داشته باشد، مانند باران شدید که مانع از رسیدن سیگنال ثابت ماهواره به خانه‌ی شما می‌شود، یا می‌تواند باعث خرابی زیرساخت‌ها شود که باعث قطع اینترنت می‌شود، مانند ورود آب به اتصالات الکتریکی یا قطع شدن خطوط کابل در هنگام یخ زدن طولانی‌مدت یا در مورد اینترنت ماهواره‌ای، آب‌وهوای بد همچنین می‌تواند به تجهیزات ماهواره‌ای گیرنده و فرستنده در فضای باز آسیب برساند.
 
اینترنت ثابت
اگر اینترنت شما از طریق یک روتر وای‌فای (Wi-Fi) که در یک دفتر، خانه یا مکان داخلی دیگر‌ی قرار دارد تأمین می‌شود، تقریبا از هر اتفاقی که در بیرون می‌افتد ایمن است. اما آب‌وهوای بد می‌تواند سیگنال اینترنت تحویل داده شده به خانه‌ی شما را ضعیف‌تر یا به‌طور کلی قطع کند، که اثر آن را در اختلال اینترنت وای‌فای مشاهده می‌کنید.
 
اما در داخل خانه هم رطوبت می‌تواند اثرگذار باشد. رطوبت موجود در هوا ارسال و دریافت کارآمد سیگنال را دشوارتر می‌کند، که می‌تواند منجر به سرعت اتصال ضعیف‌تر و کندتر شود. اما بعید است که یک روز بسیار مرطوب برای قطع کامل سیگنال کافی باشد. همچنین ممکن است گرمای شدید باعث شود که تجهیزات وای‌فای شما بیش از حد گرم شده و عملکرد خود را از دست بدهند.
 
هرچند آنچه محتمل‌تر است این است که وقتی هر نوع آب‌وهوای بدی شکل می‌گیرد، مردم معمولا در خانه می‌مانند و وقت خود را آنلاین می‌گذرانند و کارهایی مانند تماشای تلویزیون، پیمایش در رسانه‌های اجتماعی و غیره انجام می‌دهند. بنابراین این حجم ترافیک اضافی ناگهانی می‌تواند وای‌فای همه را مختل و آهسته کند.
 
زمان‌هایی وجود دارد که آب‌وهوا مستقیما می‌تواند اینترنت ماهواره‌ای یا حتی اینترنت کابلی مانند ADSL را با مشکل مواجه کند. برای کاربران اینترنت کابلی (کابل مسی یا فیبر نوری)، دما یا بارندگی شدید می‌تواند به خود کابل‌ها آسیب برساند. این مورد به ویژه در مناطقی که از خطوط قدیمی مخابراتی استفاده می‌کنند بسیار محتمل‌تر است.
 
بیشتر کابل‌کشی اینترنت زیرزمینی است، بنابراین اگر پدیده‌ای مانند سیل هم وجود داشته باشد، رطوبت به آسانی می‌تواند به کابل‌ها یا کانکتورهای آن‌ها نفوذ کند که باعث می‌شود به‌طور قابل توجهی با سیگنال‌ها تداخل کند یا حتی آن‌ها را به طور کامل با کاهش پهنای باند مواجه سازد با یا ایجاد یک اتصال کوتاه الکتریکی قطع کند.
 
اگر هوای بیرون طوفانی است و اینترنت شما کند شده است، موارد زیر را امتحان کنید:
 
تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت را به حداقل برسانید.
به مودم/روتر خود نزدیک‌تر شوید.
مودم خود را به مدت یک دقیقه خاموش و سپس مجدد روشن کنید.
کابل‌کشی داخلی خانه یا محل کار را بررسی کنید.
اگر در یک منطقه‌مرطوب زندگی می‌کنید و طوفان‌های بارانی زیاد رخ می‌دهد، رطوبت‌گیر ممکن است به کیفیت اینترنت هم کمک کند.
برای راهنمایی دقیق‌تر و موردی، با پشتیبان سرویس اینترنت خود تماس بگیرید.
اینترنت بی‌سیم
اینترنت بی‌سیم (وایرلس) برای مصرف‌کننده‌های ثابت به اندازه‌ی اینترنت ماهواره‌ای تحت تأثیر آب‌وهوا نیست، زیرا در فرکانس‌های بسیار پایین‌تری نسبت به اینترنت ماهواره‌ای کار می‌کند. با این حال، سرعت سرویس بی‌سیم ثابت ممکن است در طول طوفان به دلیل ازدحام مصرف‌کننده و ترافیک شبکه کاهش یابد یا در صورت قطع برق، به طور کامل قطع شود.
 
از سویی سیگنال‌های اینترنت ماهواره‌ای، تلویزیون و تلفن همراه ممکن است در طوفان‌های شدید مختل شوند. امواج رادیویی ماهواره‌ای در عبور آزادانه از موانعی مانند درختان یا ساختمان‌ها مشکل دارند. و بارش، به‌ویژه بارش باران، چون بسیار متراکم است، می‌تواند در مسیری که معمولا صاف است تداخل ایجاد کند.
 
گاهی اوقات سایر رویدادهای جوی، مانند طوفان‌های ژئومغناطیسی هم می‌توانند باعث اتصال ناقص اینترنت شوند و البته، اگر در میانه‌ی یک رویداد آب‌وهوایی گسترده مانند طوفان، گردباد یا کولاک هستید، آب‌و‌هوا قطعا بر اتصال اینترنت شما اثر خواهد گذاشت.
چه نوع آب‌وهوایی باعث قطع اینترنت می‌شود؟
باران بدترین آب‌وهوا برای اینترنت است. برف، مه و تگرگ به اندازه‌ی باران باعث از دست دادن سیگنال اینترنت نمی‌شوند. همان‌طور که گفته شد در این مورد چگالی اثرگذار است. قطرات باران تا هشت برابر چگال‌تر از برف هستند و در نتیجه بیشتر باعث تضعیف سیگنال می‌شوند.
 
باران همچنین می‌تواند با سیگنال‌های تلفن همراه و تلویزیون ماهواره‌ای تداخل ایجاد کند. همه‌ی طوفان‌های بارانی اما شبیه هم نیستند. هر چه قطرات باران بزرگ‌تر باشند و سریع‌تر ببارند، احتمال اینکه طوفان باعث قطع اینترنت شود، بیشتر می‌شود.
 
همچنین اگر در هنگام طوفان بارانی، بیرون از یک مکان ثابت هستید، ممکن است متوجه شوید که نقاط دسترسی وای‌فای شهری در طول طوفان ضعیف می‌شوند که این هم به دلیل اثرگذاری باران بر کیفیت سیگنال‌هاست.
 
گاهی اما قطع اینترنت فراتر از سیگنال‌هاست و آب‌وهوا باعث آسیب به زیرساخت‌ها می‌شود. این در صورتی است که آب‌وهوای بد بسیار شدید باشد که حتی جان و دارایی را هم در معرض تهدید قرار دهد.
 
طوفان‌ها، گردبادها، کولاک‌ها، سیل‌ها، طوفان‌های یخ و وزش باد بسیار شدید نمونه‌هایی از رویدادهای شدید آب‌وهوایی هستند که می‌توانند اینترنت را در منطقه‌ی شما از بین ببرند. در پی چنین رویدادهایی خدمات اینترنت محلی ممکن است برای روزها قطع شود.
 
به‌طور خلاصه، ممکن است بتوانید یک طوفان یا آب‌وهوای بد را مسئول کیفیت ضعیف اینترنت خود بدانید، اما علت خاص کند بودن سرعت، بیشتر به نوع اینترنت شما بستگی دارد.

 

نظرات
نام :
ایمیل :
کشور
شهر :
متن :